Menu

Katsauksessa kotimaiset erotiikkapelit (K-18)

Mitä tahansa viihdemuotoja keksitäänkään, niihin ennemmin tai myöhemmin, tavalla tai toisella, ilmestyy kansalaisten tirkistelyviettiä ja kiimaa hyväksikäyttäviä tuotoksia. Kirjallisuudesta löytyy Emmanuelle. Elokuvista löytyy Emmanuelle. Entä sitten videopeleistä? No, Emmanuelle toki sieltäkin löytyy Coktel Visionin vuonna 1989 Amigalle, Atari ST:lle ja PC:lle valmistamana. Sen lisäksi esimerkiksi Leisure Suit Larryissä mennään enemmän tai vähemmän erotiikkateemoissa, erilaisia räsypokkapelejä on eri koneille valtavat määrät ja Japanissa tuotetaan maailmalle säännöllisesti uusia hentai-deittisimulaattoreita ja muuta pornografista interaktiivista fiktiota.

Suomalaiset ovat olleet innokkaita pelaamaan kaikenmoisia tissipelejä viimeistään C64:n Sex Gamesin ja Samantha Fox Strip Pokerin ajoista lähtien, mutta mikä on ollut suomalaisten panos erotiikkapelien valmistuksessa? Ovatko suomalaiset onnistuneet ikinä tekemään Software House Parsleyn vuonna 1995 valmistaman True Loven kaltaista mestariteosta? Vastauksen voitte itse päätellä, kun esittelen teille viisi kotimaista erotiikkaan tavalla tai toisella liittyvää peliä.

1. Strip-Tease Ventti (C64)

Siinä missä ulkomaiden herrasmiehet ovat saaneet aikaan valtavat määrät pokeripelejä, joissa esitellään paljasta pintaa digitoiduin valokuvin ja monesti jopa liikkuvan videokuvan muodossa, saivat suomalaiset aikaan merkkigrafiikalla koristellun perinteisen Ventin.

Pelissä on 52 kortin pakka, josta lätkitään yksi kerrallaan kortteja ruudulle, tavoitteena päästä mahdollisimman lähelle lukua 21. Yli mennessä hävitään. Ja koska tämä on strip-versio, häviäjä joutuu ottamaan vaatteen pois yltään kunnes toinen pelaajista on täysin alasti.

Pelaajalle annetaan mahdollisuus valita pelaako miehenä vai naisena, Juhana vai Ullana. Siitä eteenpäin jaetaan kortteja ja pelaaja saa valita jatkaako korttien ottamista vai jättääkö siihen. Siinä pelin äksön.

Sinänsä kiinnostavana ominaisuutena peli näyttää molemmat pelaajat ruudulla samaan aikaan. Yleensä korttipakkastrippailuissa näkee vain vastustajan tilanteen, mutta tässä näkee myös mikä on oma tilanne. Tämä toki myös helpottaa nakuilua himoitsevaa pelaajaa siten, että kunhan valitsee omaksi hahmokseen alastomaksi halutun osapuolen, ei tarvitse muuta, kuin tahallaan hävitä jatkuvasti, niin parin minuutin päästä on tissit ruudulla. Tai kikkeli. Mitä nyt ikinä haluaakaan nähdä.

Voisi kuvitella, ettei tällaisesta karusta merkkigrafiikasta voi kukaan saada mitään irti, mutta aikoinaan, kun nuorisolla ei ollut tissiä nähtävillä hiirenklikkauksen tai sormentäppäyksen päässä missä tahansa ja milloin tahansa, oli tämänkin näköisellä hävyttömyydellä oma arvonsa.

Kun tätä arvioi tänä päivänä, niin täytyy sanoa, että lopputulos on yllättävän toimiva vieläkin. Hahmoja on jopa hieman animoitu tuomaan eloa peliin. Suu liikkuu puheen aikana, pää kääntyy katsomaan vastustajaa jopa kolmen framen voimin tämän riisuessa vaatteitaan ja ilmeet vaihtuvat sen mukaan miten milläkin kierroksella käy. Yllättävän paljon on saatu aikaan pelkällä simppelillä merkkigrafiikalla.

Ja sitä paitsi kyllä Ulla päihittää eloisuudessaan vähintään 99 % nykypäivän erotiikkaviihdyttäjistä, sanokaa minun sanoneen.

2. Egg / Helttaa helmaan / Heltta helmaan (C64)

Sitten siirrytäänkin kerralla kovaan pornoon.

Peli tunnetaan ainakin kolmella nimellä eikä minulla ole aavistustakaan, mikä sen virallisesti pitäisi olla. Alussa ruudulle ilmestyy isolla EGG, koska sehän tarkoittaa englanniksi munaa. Ei nyt välttämättä ihan sitä munaa, mitä tekijät ovat luulleet, mutta munaa kuitenkin! Tahdonkin ajatella, että tuo ei ole ollut mikään käännösvitsi, vaan että tekijä olisi vilpittömällä mielellä sanakirjasta etsinyt, mikä muna on englanniksi ja mennyt sillä eteenpäin. Juttua venyttääkseen tekijä on vielä nimennyt itsensä The incredible Mr. Eggmaniksi ja ”firmansa” Eggware Corp:ksi.

Esittelyruudun kautta siirrytään pelin alkuruutuun, jossa kerrotaan pelaajan olevan KYRPA-KARI. Tämä esitetään irtonaisena juhlakunnossa olevana kikkelinä. Muut pelin hahmot ovat PILLU-PAULA, MARJUT (”PIENI HERKKUSUU”) ja ANAALI-ARTO.

”JA EIKUN PANOLLE !!”, kehottaa peli.

Alussa näemme lötkönletkeänä olevan ihmis-lerssin. Peli käskee: ”PANE JORMA PYDEEN”, jolloin ylöspäin joystickia ohjaamalla saadaan KYRPA-KARI erektiiviseen tilaan.

Varsinainen peli toimii niin, että ruudun oikealla puolella on kohde, joka liikkuu hitaahkosti ylös ja alas. KYRPA-KARI liikkuu itsestään ruudun vasemmalta puolelta kohti tuota kohdetta. Liikettä ei pysty hidastamaan eikä nopeuttamaan, mutta voimme ohjata pelihahmoa ylös ja alas tarkoituksena yrittää saada KARIN kärki osumaan oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.

Aluksi kohteena on suu ammollaan liikkuva pää nimeltänsä MARJUT (”PIENI HERKKUSUU”), jossa on suhteellisen iso osumisalue. Jos pelaaja saa KARIN osumaan kohteeseensa, tapahtuu joitain sekunteja kestävä edestakaisanimaatio. Tämän jälkeen peli vaikeutuu hieman, kun MARJUTIN tilalle tulee PILLU-PAULA. Pelaajan täytyy nyt olla tarkempi osumaan tai muuten tulee huti. Kolmas vaihe on hankalin, sillä ANAALI-ARTON kohdealue on kaikkein pienin – varmastikin kaikki ymmärtävät miksi. ARTON jälkeen tulee taas MARJUT ja kierros alkaa alusta.

Pelissä kuluu EREKTIOPROSENTTINA kulkeva aika, joka hitaasti laskee alaspäin. Kohteeseen osuessa pelaaja saa ORGASMINA lasketun pisteen ja aika kelautuu hieman takaisinpäin. Ohi suhaistessa saa aina uuden yrityksen, mutta aika lähtee laskemaan siitä mihin se viime kierroksella jäi. Pelaajan siis on tarkoitus saada mahdollisimman monta orgasmia, kunnes lopulta erektioprosentti on liian alhainen, jolloin KARI muuttuu takaisin veteläksi ja peli päättyy.

Mielenkiintoista tässä peliteollisuuden virstanpylväässä on se, että myös seksuaalivähemmistön edustaja on otettu mukaan hahmokavalkadiin. Eikä KYRPA-KARIA haittaa asia ollenkaan! Että aikaansa edellä oli The incredible Mr. Eggman tässä. Suvaitsevainen ja kaikin puolin hyvä ja esimerkillinen ihminen olisi hän tänä päivänä sosiaalisessa mediassa.

3. Vauvapeli (C64)

Ja taas peli Commodore 64:lle.

Vauvapeli olikin minulle entuudestaan täysin tuntematon, mutta kuulemma tämä on jossain päin Suomea ollut aikoinaan kovaa kamaa. Aivan alkuun olinkin vähän hämilläni, kun katselin pelin alkuruutua, jossa kulkee merkkigrafiikalla piirretty vauvan pää ja alempana teksti ”YRITA OSUA PILLUUN!” Että ollaanko tässä sitten vielä enemmän suvaitsevaisia ja edellä aikaa, kun otetaan huomioon homoseksuaaleja huomattavasti vähemmistömpi vähemmistö? Ja että missäs päin Suomea tämä taas olikaan kova juttu?

Tutkivan journalistin kuitenkin on pelattava pelinsä, joten rohkenin käynnistää Vauvapelin.

Peli on huomattavan samanlainen EGG:n / Helttaa helmaanin kanssa. Tässä kuitenkin pelimekaniikka poikkeaa edellisestä sillä tavoin, että lemmenviestinviejää ei voi itse ohjata, vaan se pysyy paikallaan niin pitkään kunnes pelaaja painaa välilyöntiä. Tässäkin tapauksessa ruudulla kulkee kohde, joka ei totta puhuakseni vieläkään selventänyt minulle, että ollaanko tässä vähemmistön asialla vai ei. Sen verran epämääräinen rämpylä siellä kuljeskelee. Välilyönnin painalluksen jälkeen kohde pysähtyy ja peräkammarinpojan taikasauva ampaisee liikkeelle. Se joko menee ohi tai uppoaa sisään.

Osumisen jälkeen huokaisin helpotuksesta, kun ruutuun lävähti 9 kuukautta etenevä laskuri, jonka jälkeen ruudulle ilmestyi vauvan pää ja aivan tolkuttoman rujosti korvia riipivä C64-vauvan itku ”PALJON ONNEA ISALLE!!!” –tekstin kera.

Että se olikin tulevan perheenäidin rötvykkä eikä mikään kauhu-show.

4. Super Bumper (Amiga)

Kun Amigan myötä oikean valokuvan digitointi tuli helpoksi, päätti Power Project -niminen porukka oitis käyttää mahdollisuuden hyödyksi. Mitään uutta ja erikoista tässä ei kuitenkaan luotu. Ei edes oikeaa omaa peliä, vaan Super Bumper oli Pinball Wizardista tehty modaus, jonka grafiikkoja oli muuteltu ja ruudun reunaan laitettu digitoitu kuva tissit paljaana olevasta neitosesta.

Muistelen, että naapurin pojalla oli tämä aikoinaan ja siinä versiossa kuvassa olisi ollut aikansa poptähti Sabrina. Ja taustalla soi jatkuvana looppina ”mä olen maalta perin juurin kotoisin ja pellon laitaa”, joka on ilmeisesti pätkä Erkki Liikasen kappaleesta Perin juurin maalta.

Harmikseni internetistä löytyvässä versiossa ei ole Sabrinan kuvaa eikä tuota laulunpätkääkään, mutta pikainen googlaus osoitti, että jotkut muutkin muistavat ainakin tuon laulun pelistä. Olisikohan tässä kyse jostain varhaisemmasta versiosta, tiedä häntä. Vuoden kulttuuritekopalkinto myönnettäköön henkilölle, joka onnistuu löytämään tuon toisen version ja saamaan siitä emulaattorilla toimivan version internetiin jakoon.

No, joka tapauksessa suomalaisten vuoden 1987 saavutus tietokone-erotiikan saralla oli ihan oikea tissin kuva flipperipöydän vieressä. Tämä on varmastikin monen Amiga-harrastajan elämässä laskettu saamiseksi.

5. Koulu 3 (PC DOS)

PC-mestarirodun vastaus Commodoren laitteilla sähläävien seksihommiin on vuoden 1993 Koulu 3, joka ei pyri näyttämään pienintäkään tissin tai kikkelin vilausta, vaan on vanha kunnon monivalintapohjainen tekstiseikkailu.

Pelissä aloitetaan Hyvinkään yhteiskoulun pihalta, jossa valitaan mennäänkö juttelemaan Jaanalle vai Katille, tarkoituksena toki päästä panemaan. Peli antaa valintojen mukaan ”SEXy pisteitä”, joiden määrän pääsee pelin päätyttyä näkemään.

Panohommiin päästyä teksti on kauttaaltaan varsin suorasukaista ja hyvin hävytöntä. Ihan pikkuriikkinen mahdollisuus annetaan herkälle ja hienovaraiselle esileikille, mutta kyllähän tästä asiaan päästyä huomaa ja haistaa satojen kilometrien päähän miten kovasti tekijä on halunnut päästä kirjoittamaan pahimmat mahdolliset hävyttömyydet yhdistettyinä oletettavasti omien ihastuksiensa nimiin.

Sisältönä on toki muutakin, kuin pelkkää panemista ja panemisen odottelua. Pikantin lisänsä peliin nimittäin tuo ruokalakohtaus, jossa pelaaja voi halutessaan ryhtyä ammuskelemaan M60-aseella ympäriinsä, josta voidaan ensimmäisenä todeta, että maailma on muuttunut valtavasti sitten 1990-luvun. Vuonna 1993 kouluammuskelu oli vielä yleishauska vitsi, kun taas tänä päivänä tällaisen pelin tekijä passitettaisiin poliisikuulustelun kautta pakkohoitoon.

Koulu ykköseen ja Koulu kakkoseen en ole ikinä missään törmännyt, mutta suureksi yllätyksekseni nykyään löytyy suoraan nettiselaimella pelattavissa oleva Koulu 4. Sen sisältöön en ole ehtinyt paneutua (heh) juuri ollenkaan, mutta pikaisen testauksen jälkeen huomasin siinä pystyvän menemään tietokoneelle pelaamaan Koulu kolmosta. Ellei kyseessä olisi vain lyhyt pätkä alkuperäisestä pelistä, antaisin sille ”vuosituhannen porttaus” -palkinnon.

Lopputulema

Tämän enempää en kotimaista eroottista videopeliviihdettä ole etsinnöistä huolimatta löytänyt. Tässä on kaikki mitä suomalaiset ovat tästä aiheesta irti saaneet. Kaikki.

No mitä tästä lopulta sitten jäi käteen?

  1. Suomalaiset ovat nähneet ihmeellisen paljon vaivaa merkkigrafiikkanakuilun eteen.
  2. Suomalaisten mielestä ”egg = muna” on hieno oivallus.
  3. Suomalaiset ovat onnistuneet piirtämään maailman arveluttavimman ja rähjäisimmän näköisen pimpin.
  4. Suomalaisten mielestä uutta teknologiaa on erotiikan saralla hyvä käyttää siihen, että laitetaan flipperin viereen tissit ja taustalle soimaan Erkki Liikanen.
  5. Suomalaisten sielunmaisemissa pyörii paneminen ja joukkomurhat.

 

Suomalaisuuden ydinhän se tästä käteen jäi. Siihen samaan käteen, johon myöhäisillan yksinäisinä tunteina jää suomalaisten aikamiespoikien haaveet pariutumisesta.

Teksti ja kuvakaappaukset: Rami Airola

Yksi kommentti

  1. Riina Leinonen kirjoitti:

    Huh, enpä muista milloin olisin viimeksi nauranut näin paljon artikkelia lukiessa. Kiitos mainosta jutusta! 😀 Aivan mahtavaa settiä, sekä teksti että pelit. Enpä ole yhtään suomalaista erotiikkapeliä eläessäni pelannut. Lapsuuteni koulussa pelattiin vain suomalaista treffipeliä välituntisin, mutta siinä ei päässyt kuin (hyvällä tuurilla) sinne treffeille. 😉